Актульні новини Фастова і Фастівського району

Тариф на прибирання прибудинкових територій не змінювався сім років. Час настав…

 

Отримавши лютневі рахунки від ЖЕКу, мешканці фастівських багатоквартирних будинків були, м’яко кажучи, неприємно вражені: відтепер їм доведеться платити

набагато більше, ніж досі. Ця новина бурхливо обговорювалася і біля банківських віконець, де приймають комунальні платежі, і на вулицях, і в соцмережах. Воно й зрозуміло – підвищення тарифів ніколи нікого зі споживачів послуг не радувало. І питань стосовно цього завжди виникає чимало. Найперше питання у всіх – чому? І чому, запитують зараз фастівчани, ЖЕК підняв свій тариф так несподівано і зразу так набагато? Начальник житлово-експлуатаційної контори Микола САВОЧКА готовий пояснити.

– Про те, що коригування жеківського тарифу, точніше, однієї з його складових – прибирання прибудинкової території (бо решта складових залишилися незмінними), мова йшла ще з кінця минулого року. Я не розумію, чому зараз кажуть, що підвищення тарифу було несподіванкою. 9 грудня на сайті міської ради було розміщено відповідне пові­домлення про наміри переглянути тариф – з означенням ­причин, порівняльною таблицею і детальними розрахун­ками нової вартості цієї послуги. Тоді ж, у грудні, ми опублікували регуляторний акт і розрахунок нового тарифу в газеті “Перемога”. Тож кожен, хто мав якісь сумніви стосовно ­такого нашого кроку, міг висловитися з цього приводу.

– Були відгуки?

– Жодного звернення на адресу житлово-комунальної контори впродовж грудня й січня не надійшло ні письмово, ні телефоном. 24 січня міський виконавчий комітет розглянув наше подання (яке, ще раз наголошу, пройшло належну процедуру оприлюднення регуляторного акту) і прийняв рішення про встановлення тарифу на послугу з прибирання прибудинкової території. Це рішення також було оприлюд­нено – так само на сайті міськради і в “Перемозі”. Як і визначив міськвиконком, розрахунки за ним ми почали проводити­ з 1 лютого. Саме з цього місяця мешканці багатоквартирних будинків, які перебувають на балансі ЖЕК, мають сплачувати за прибирання прибудинкової території по 1 гривні 66 копійок за кожен квадратний метр своєї квартири (з ­податком на додану вартість – 2 гривні 15 копійок).

– А до цього часу тариф на цю послугу був яким?

– 51 копійка за квадратний метр. Із ПДВ – 66 копійок.

– Тому, напевно, й не варто дивуватися обуренню фастівчан новими платіжками… Зростання вартості послуги з прибирання прибудинкових територій справді значне…

– Так, значне. Але ця складова тарифу не переглядалася ще з 2010-го! Змінювалися інші складові – наприклад, ­електроенергія (бо збільшувалася її вартість, і ми вимушені були коригувати тариф), а за прибирання прибудинкових ­територій виставляли одні й ті ж суми більше семи років. Далі так залишатися не могло, адже останнім часом значно зріс розмір мінімальної заробітної плати, а саме вона на 95 відсотків визначає цю складову нашого тарифу.

– У 2010 році розрахунки вартості послуги велися з якого розміру зарплатні двірника?

– Із 941 гривні. З 1 січня 2018 року мінімальна заробітна плата складає 3723 гривні. Не зайве буде нагадати, що перший різкий стрибок мінімалки стався на початку 2017 року – до 3200 гривень замість колишніх 1600. А ми весь цей час працювали за старим тарифом. І зараз мінімальна заро­бітна плата у 3,96 разаперевищує зарплатню двірника, закладену в ньому.

Зросли ціни й на матеріали, спецодяг, інструменти, які використовуються при утриманні прибудинкових територій (бо ж треба не тільки прибирати, а й косити траву, обрізати дерева, фарбувати контейнери для сміття, посипати двори в зимову пору), але, повторюся, найсуттєвіша фінансова складова ­тарифу – це заробітна плата. Платити пра­ців­никам менше мінімального розміру, встановленого державою, ми не маємо права, а оскільки тариф так довго не змінювався, ми несли суттєві збитки. І далі так тривати просто не могло.

– Але ж, певно, й Ви, якщо відстежуєте думки фастівчан у соцмережах, бачили коментар мешканця однієї з багатоповерхівок, який порахував, що за новим тарифом у 2 гривні 15 копійок з його будинку ЖЕК отримає на прибирання території ­набагато більше, ніж потрібно для того, щоб виплачувати теперішню мінімальну зарплату двірникові і забезпечувати його всім необхідним для роботи…

– А чи враховував він, що у тарифі 2-15 “сидить” податок на додану вартість, який сплачується державі? А чи знає він, що на ту зарплату є ще й нарахування, які ЖЕК ­обов’язково має робити й перераховувати до соціальних фондів? Загалом утримання двірника в місяць для комунального під­при­ємства “Фастівська ЖЕК” обходиться в 9,2 тисячі гривень без урахування податку на додану вартість. Про це ті, хто нарікає на високий тариф, не згадують!

– Зате згадують про те, що в деяких ­будинках – кооперативних – двірник ­“коштує” набагато менше.

– Так, менше. Але там, напевно ж, ­платять двірникові, так би мовити, нелегально – бо він офіційно не працевлаштований, а відтак отримує гроші без будь-яких нарахувань. Про те, що ця людина залишається соціально незахищеною, розмірко­вувати не будемо – це інша тема. Ми, ще раз наголошу, працюємо за законом і так само, дотримуючись законів, маємо виплачувати заробітну плату. По-іншому не можна.

– Але ж мешканцям багатоквартирних ­будинків це виходить дорого. Тому й наводять приклади дешевшого прибирання дворів.

– Наш тариф розраховано з огляду на всі витрати, що їх несе підприємство, і ми можемо підтвердити кожну його складову. А ті, кому це дорого (і я людей у цьому розумію), можуть відмовитися від цієї жеківської послуги. Так, до речі, вже зробили мешканці двох багатоквартирних будинків, які перебувають на нашому балансі. Для зацікавлених роз’ясню, як треба діяти. Для того, щоб ви­ключити із рахунків ЖЕК плату за прибирання прибудинкової території, слід провести загальні збори мешканців будинку, проголосувати за це і, склавши протокол зборів, ­передати його разом із відповідним зверненням до житлово-експлуатаційної контори. Але у цьому протоколі обов’язково має бути вказано, хто тепер відповідатиме за утримання прибудинкової території – із зазначенням прізвища, адреси й номера телефону цієї особи. Бо ж відмовитися можуть усі, але прибирати все одно потрібно (бо це – обов’язкова послуга). І хтось повинен відповідати за належний стан прибудинкової території. Без визначення відповідальної особи, яку мешканці уповноважать збирати гроші, ­найняти двірника чи вирішити питання в якийсь інший спосіб, ми цієї послуги зі свого тарифу не виключимо. Адже тоді претензії в інспекторів благоустрою із усіма наслідками, які з цього випливають, будуть до нас – як до підприємства-балансоутримувача.

– Ви сказали: “Вирішити питання в якийсь інший спосіб”. Є ще й інші способи утримувати прибудинкову територію окрім як найняти двірника?

– Мешканці можуть по черзі прибирати двір самі. Але конкретний відповідальний за прибирання все одно повинен бути. Він має контролювати цю роботу.

– А ЖЕК як контролює виконання двірниками їхніх обов’язків?

– Цим займаються майстри дільниць. І ми зовсім не проти, щоб контроль був і з боку мешканців. Розуміємо, що з підвищенням ­тарифу їхній контроль стане прискіпливішим, а вимоги – більшими. Є, звичайно, у людей ­нарікання, і ми на це реагуємо, але й подяк двірникам отримуємо останніми роками дуже багато. Фастівчани розуміють, наскільки важка їхня робота, і часто підтримують добрим словом чи й навіть пропонують заохотити ­премією найстаранніших.

– А самих двірників у ЖЕКу вистачає?

– Штат практично укомплектований, але ця професія, як і професія сантехніка, стає дедалі проблемнішою. Раніше з кадрами ­труднощів не було, бо двірникам, як правило, надавалося службове житло, і це ставало великою мотивацією. Зараз про це навіть не мріємо. Та й зарплатою вже важко зацікавити… Тому наші двірники – це здебільшого жінки, яким, як то кажуть, “за…”. А робота справді дуже важка, особливо взимку. Щоб усі розуміли – у двірників семигодинний робочий день і шестиденний робочий тиждень. Норма обслуговування – 3600 квадратних метрів. Якщо прибирає більше – більше й отримує. Але рідко хто з наших двірників береться зараз обслуговувати територію понад норму…

– Чи порівнювали Ви наш тариф на ­послугу з прибирання прибудинкової ­території з тарифами в інших містах?

– Конкретно на цю послугу – ні, а загальним тарифом цікавився. Наприклад, минулої осені розпитував про це колег із Житомира. Це зараз у нас у Фастові квартплата у будинках з ліфтами зросла до трохи більше 5-ти гривень, а тоді складала 3 гривні 55 копійок. А в Житомирі була на рівні 6-ти гривень. Запитували колеги, чому досі не підвищуємо тариф. Відповів, що це – болюча проблема для людей. Але ж і ми великі збитки несемо – за 2017 рік, наприклад, 646 тисяч гривень.

– Наскільки я знаю, якщо затверджений тариф на якусь послугу нижчий від рівня його собівартості, різниця має підприємству компенсуватися.

– Це за законом. А хто нам що компенсував? За останні вісім років міська рада не відшкодувала нам ні копійки, і зараз сума наших збитків сягнула 3-х мільйонів гривень. Тому ЖЕК вимушений вирішувати питання саме так – реагуючи на зміни, які відбуваються на законодавчому рівні. Якби було відшкодування тарифної різниці, ми б не підвищували вартості послуг.

– Але тоді б були претензії у мешканців приватного сектора – бо ж компенсувати жеківські збитки довелося б з міського бюджету, а це – гроші всіх фастівчан, а не лише тих, хто живе у багатоквартирних будинках.

– Так воно і є… І ще, до речі, про наші тарифи і про справжню вартість наших послуг. ­Минулого року виконавчий комітет затвердив нові тарифи утилізації сміття на полігоні твердих побутових відходів. Вони збільшилися вдвічі. А наш тариф на вивезення сміття залишився на попередньому рівні.

– То що, готуватимете нове тарифне ­подання?

– Поки що ні. Така зараз ситуація, що не можна все зразу – і так фінансово важко людям, вони он як болісно на зміну вартості послуги із прибирання прибудинкової території реагують… Хоча коли зростає ціна м’яса, молочних продуктів, овочів, ліків, інших товарів, сприймають це як хоч і неприємне, але неминуче і ні від кого детальних обґрунтувань та пояснень не вимагають. А ми пояснюємо і ­обґрунтовуємо. Ось і з підвищенням тарифу на прибирання прибудинкових територій: ми змушені були піти на цей крок. Коли значно збільшилася мінімальна заробітна плата, всі аплодували, бо почали отримувати більше. А у нас же теж люди працюють і вони теж не повинні отримувати менше, ніж визначено державою. А щоб такі гроші їм платити, їх ­треба десь узяти. Де? Тільки вклавши їх у ціну послуги. Яка, вкотре повторюся, не змінювалася з 2010 року, коли мінімалка була меншою тисячі гривень.

– А чому не змінювалася?

– А тому, що нам весь час казали: не на часі, може, якось пізніше… Зараз є розуміння, що тариф треба приводити до рівня ­собівартості – потихеньку, послідовно.

– Може, якби всі ці роки й робили так – потихеньку й послідовно, то й не було б такого обурення…

– Раніше була нагальніша проблема – ­плата за електроенергію. Ми двічі у зв’язку з її здорожчанням змінювали цю складову нашого тарифу. А стосовно “потихеньку” – хто ж думав, що мінімальну заробітну плату так різко підвищуватимуть? А зараз на вустах у всіх озвучений Прем’єром її новий майбутній розмір – 4 тисячі 100 гривень…

– Але ж я правильно зрозуміла: нових змін жеківських тарифів зараз не планується?

– Ні. Хоча буде важко. Сьогодні стоїть завдання вивести підприємство зі збитковості. Якщо не вдасться цього зробити, ми не зможемо конкурувати на ринку послуг. Зі збитковим тарифом працювати неможливо. Та й заборонено ухвалювати тарифи нижче економічно обґрунтованого рівня. Тому ­сподіваємося на розуміння фастівчан. ­Нагадуючи при цьому, що від нашої послуги з прибирання прибудинкової території, якщо вона здається їм занадто дорогою, вони можуть відмовитися, відповідним чином цю відмову оформивши. А також про те, що взагалі можуть взяти управління своїм ­будинком на самих себе – створивши ­об’єднання співвласників багатоквартир­ного будинку і замовляючи виконання тієї чи іншої послуги там, де їм вигідніше.

Розмову вела Людмила УРЛАПОВА