Перемога

Switch to desktop Register Login

До першого класу – за новими правилами

В Україні з нинішнього року змінилися ­умови прийому до першого класу. Якщо рані­ше спеціалізовані школи відбирали дітей на конкурсній основі

, то тепер основним критерієм буде адреса, за якою зареєстрований майбутній першокласник.

Відповідні зміни вступили в силу після прийняття нового Закону України “Про освіту”. Ним визначено, що “право особи здобувати початкову та базову середню освіту у державному або комунальному закладі освіти, за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає ця особа, гарантується, що не ­обмежує право особи обрати інший заклад ­освіти”. Тобто діти, які проживають у межах території обслуговування закладу ­освіти, досягнувши шестирічного віку, гарантовано отримують місце в цьому навчальному за­кладі, незалежно від того, є він спеціалізованим чи звичайним. Першокласника можуть зарахувати до іншої школи, але лише тоді, якщо після зарахування дітей, які проживають на території, закріпленій за навчальним закладом, ­залишаться вільні місця. І вже у такому разі можливий конкурсний відбір. Начальник ­управління освіти Фастівського міськвиконкому Наталія Єриш розповіла, що це визначено прикінцевими положеннями Закону ­України “Про освіту”, а саме внесено зміни до частини 7 статті 18 Закону України “Про загальну середню освіту”. Ними передбачено, що зарахування учнів до інших закладів загальної середньої освіти дозволяється на конкурсних засадах лише у випадках, якщо кількість ­поданих заяв на відповідний рівень загальної середньої освіти перевищує спроможність цього закладу. Але, підкреслила вона, право на першочергове зарахування до початкової школи мають діти, які проживають на території обслуговування цієї школи.

Де можна дізнатися, до якої школи закріплена дитина, яка, приміром, проживає в центрі міс-та? Наталія Єриш відповіла так: “Це залежить від того, на якій саме вулиці живе майбутній школяр. А інколи – в якому саме будинку. Бо, наприклад, якщо дитина мешкає на правому боці вулиці Соборної до будинку №36, то її школа – №1, а якщо після цього ­номера, то її мають прийняти до школи №2. Про те, які саме вулиці закріплені за тим чи іншим ­навчальним закладом, можна дізнатися із рішення виконавчого комітету Фастівської міської ради від 19 лютого цього року № 93 ­“Про внесення змін до рішення виконавчого ко­мітету Фастівської міської ради від 24.01.2018 р. № 55 “Про організацію роботи щодо обліку дітей шкільного віку та учнів у місті Фастів”. Із цим рішенням можна ознайомитися на сайті ­Фа­стівської міської ради (в розділі “Нормативні акти”), а також на сайтах управління освіти виконавчого комітету Фастівської міської ради та загальноосвітніх навчальних закладів міста”.

Як зазначає співавтор нового закону, ­аналітик центру CEDOS Ірина Когут, Міністерство освіти зараз працює над новими умовами ­зарахування дітей до школи, тому деякі положення ще не прописані. На цей ­момент точно відомо, що закріплена школа буде одна, а не дві-три найближчі. Також, можливо, спростять зарахування дитини до ­школи, якщо там уже навчаються її старші брат або сестра. Однак поки все це – на стадії ­обговорення.

 Ірина Когут токож зауважує: “Для дітей з особливими потребами буде окрема процедура. Що стосується пільгових категорій, поки складно сказати, але я сумніваюся, що для них будуть окремі умови зарахування”.

Однією з цілей нового порядку зарахування до початкової школи є рівномірний розподіл навантаження на вчителів і формування класів відповідно до чинних норм, що має підвищити якість навчання. Проте дотриматися цих норм зможуть поки не всі фастівські школи. Через перевантаженість загальноосвітніх закладів і проблему з будівництвом нових діти, як і раніше, вчитимуться у дві зміни. При цьому першачки ходитимуть до школи зранку. Наталія Єриш зазначила, що цього року першокласниками стануть майже 700 маленьких фастівчан, які навчатимуться у 25-ти класах. Тобто в середньому у кожному класі навчатиметься по 28 учнів. “Най­більше – п’ять – перших класів буде у дев’ятій школі, кількість поданих заяв до якої вже зараз перевищила планову, – розповіла начальник управління освіти. – Другою за цим ­показником є перша школа, де до чотирьох класів планується набрати сто двадцять учнів. Там також маємо більше заяв від батьків, ніж є місць”.

Ще один важливий момент нового закону: він передбачає, що протягом п’яти років школи змінять статути і відповідатимуть трьом передбаченим типам навчальних за­кладів: початкова школа (1-4 класи), гімназія (5-9 класи), яка забезпечуватиме базову середню освіту, і ліцей (10-12 класи) – там учні отримуватимуть профільну середню освіту.

Також за цей час буде впроваджуватися програма навчання молодшої школи “Нова українська школа”, яка стане обов’язковою для всіх закладів незалежно від спеціалізації і може замінити, зокрема, експериментальні, такі як “Росток” та “Інтелект України”. “Росток” та “Інтелект України”, як й інші програми, будуть діяти, тільки якщо вони адаптуються до вимог нового державного стандарту. “Поки вони не відповідають йому, – каже експерт Ірина Когут. – Крім того, школи, в яких навчають за цими двома програмами, не зможуть відбирати дітей у свої класи, як робили це досі. Що ж стосується спеціалізованих освітніх закладів, то типовий навчальний план передбачає з другого класу одну-дві години предмету на вибір школи. Наприклад, ті ж іноземні мови. Але знову ж таки, відбору до таких шкіл більше не буде”.

Експерт додала, що після введення нових правил в українських дітей більше не буде необхідності відвідувати підготовчі заняття перед школою: “Підготовка до школи, тим паче платна, точно не актуальна. Новий ­стандарт розрахований на навчання базовим навичкам (читання, письмо, рахунок) уже в школі”.

Тож для батьків, які не розуміли, навіщо ­дитині ще до школи потрібно знати всі літери українського алфавіту, вміти їх писати в друкованому і прописному вигляді, а також читати й рахувати, – це хороша новина. Якщо насправді новий закон “Про освіту” запрацює з усіма його новаціями, діти і батьки мають відчути різницю між навчанням за старими, ще радянськими, нормами й уніфікованим підходом до організації шкільної освіти, яка відповідає передовим світовим стандартам. Наприклад, фінській системі, що визнана ­найкращою в світі. У цій країні всі школи ­демонструють однаковий рівень, а освіта є безкоштовною. У той же час в приватних ­розмовах українські батьки висловлюють побоювання, що серйозні відмінності між можливостями наших шкіл нікуди не подінуться або ж на це потрібно багато років. А прийнятий закон лише обмежить доступ до “хороших” шкіл, які демонструють високі показники рівня знань своїх учнів і мають у своєму штаті лише висококваліфікованих вчителів.

Начальник управління освіти Фастівського міськвиконкому Наталія Єриш повідомила, що всі вчителі початкової школи, які будуть викладати в перших класах з 1 вересня 2018 року, зареєстровані на сайті студії онлайн-освіти EdEra для проходження підвищення кваліфікації за очно-дистанційною формою. Серед тем – Державний стандарт початкової освіти, методики компетентнісного ­навчання, інклюзивна освіта. Окремий блок присвячений нейропсихології: науці, що дозволяє вчителю зрозуміти особливості функціонування мозку дитини, виявити причини труднощів у навчанні й виправити їх. Після проходження курсів педагоги отримують ­електронний сертифікат, який є обов’язко­вим для педагогів, які набирають перший клас.

Олена Олійник

 

 

Копіювання матеріалів сайту дозволено тільки після узгодження з редакцією газети "Перемога". По всім питанням звертайтесь на електронну скриньку smok7@ukr.net

Top Desktop version