Актульні новини Фастова і Фастівського району

Так, як раніше, вже не буде

Cпіввласники багатоквартирних будинків мають або створити ОСББ, або обрати управителя самостійно, або довіритися результатам конкурсу на визначення управителя

Ще у липні 2015 року в Україні набув чинності Закон “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку”. Саме тоді ­стартувала реформа ринку житлових послуг, яка передбачає руйнування ­монополії ЖЕКів, а також надання співвласникам багатоквартирних будинків права самостійно керувати спільним майном. Строки, до яких вони мали б визначитися з формою управління будинком і повідомити про це місцеву владу, постійно змінювали і дію закону відтерміновували. Та це не означає, що співвласникам багатоквартирних будинків можна зволікати із рішенням, як жити далі: створити ОСББ, укласти договір з управи­телем за рішенням зборів співвласників багатоквартирного будинку більшістю голосів, чи чекати, поки його знайдуть для них на конкурсі.

На сьогодні у Фастові є лише 28 об’єднань співвласників багатоквартирних будинків і 6 житлово-будівельних кооперативів, а мешканці 158-ти ­будинків ще не визначилися з формою управління. Та час ухвалювати рішен-ня настав, адже виконавчий комітет Фастівської міської ради невдовзі оголосить конкурс з призначення управителя в багатоквартирних будинках, де не створено ОСББ і співвласники якого не обрали управителя самостійно.

Про реформу в житлово-комунальному господарстві міста, яку вже не­можливо відкласти, а також про те, як потрібно діяти співвласникам ­багатоквартирних будинків на етапі обрання форми управління, “Перемога” розпитала у першого заступника міського голови Олени ЗИКОВОЇ.

– 26 вересня виконавчий комітет ­ухвалив рішення “Про організацію про­ведення конкурсу з призначення упра­вителя багатоквартирного будинку”. Але спочатку необхідно провести збори співвласників, які потім на підставі рішень загальних зборів повинні або ­подати до міськвиконкому заяву з проханням оголосити такий конкурс, або ж самостійно обрати управителя.

Ті будинки, де ще не створено ОСББ і які до цього часу утримувалися житлово-експлуатаційною конторою, ми ­розподілили на три окремі лоти з урахуванням того, щоб у кожному були різноповерхові (тобто з ліфтами і без них), а також різні за технічним станом будинки – аби навантаження на ті компанії, які їх утримуватимуть, було більш-менш однакове.

Конкурс буде проводитись відповідно до Наказу №150 від 13 червня 2016 року Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального госпо­дарства України. Умови конкурсу визначить конкурсна комісія, створена згідно із рішенням міськвиконкому, і вони співпадатимуть із договором, що його підпише уповноважена особа від виконавчого комітету з управителем.

Якій компанії підійдуть ці умови – та й ­надаватиме послуги з управління у будинках, які були виставлені на конкурс.

Оголошення конкурсів на обрання упра­вителів багатоквартирними будинками передбачено Законом “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку”, ухваленому ще у 2015 році. Терміни їх проведення по­стійно змінювалися переважно тому, що не було чітко визначено, як вони мають відбу­ватися. Та у деяких українських містах з ­управителями вже визначилися. Чому у Фастові цей процес затягнувся?

Справа у тому, що до того, як оголосити конкурс, житлово-експлуатаційна контора як балансоутримувач повинна була вигото­вити технічну документацію на землю та ­паспорти на комунікації, а ще стоїть питання приватизації тих квартир, які до цього часу не були приватизовані. Тобто щоб підійти до ­реалізації головного завдання житлово-­комунальної реформи, потрібно було вирішити ряд питань тут, на місцевому рівні.

Якщо вже є рішення міськвиконкому про організацію конкурсу на призначення управителя, це означає, що місто активно включилося у процес реформування фастівської житлово-комунальної сфери?

Так. І скажу більше – нам потрібно його ­завершити до кінця року. Справа у тому, що співвласники тих багатоквартирних будинків, які не створили ОСББ і не уклали самостійно колективний договір з управителем, вже з 1 січня можуть залишитися без субсидій на утримання прибудинкової території та елек­троенергії. Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів №840 від 17 жовтня цього року державні кошти на відшкодування субсидій на ­утримання житла, які раніше отримував ЖЕК, можуть надаватися лише на підставі договорів з управителем або з керуючою ком­панією. У багатоквартирних ­будинках, де до 1 січня 2019 року не буде створено ОСББ і не буде підписано договір з управителем, не буде куди спрямовувати кошти, якщо ми не призначимо управителя чи керуючу компанію на конкурсній основі.

Що зараз необхідно зробити людям, які не хочуть створювати ОСББ?

Вже найближчим часом ми зберемо голів будинкових комітетів, мешканців будинків і на цих зборах пояснимо, як потрібно діяти. Я вже говорила, що вони мають подати заяву, щоб міськвиконком мав змогу включити будинок до Переліку об’єктів конкурсу на управителя будинком.

Працівники житлово-експлуатаційної контори вже ведуть роз’яснювальну роботу, і саме завдяки цьому ми маємо ще кілька заявок на створення ОСББ і декілька протоколів зборів співвласників багатоквартирних будинків про визначення уповноваженої особи на укладання колективного договору з управителем.

А ті, хто не хоче брати на себе управ­ління своїм будинком, йдуть на ризики, ­довіривши обслуговування будинком ­управителю?

Так категорично я б не стверджувала. Згідно із законом договір із управителем на надання ним послуг мешканцям будинку укладається на рік. Тобто по закінчені цього терміну люди можуть відмовитися від його послуг, якщо якість їх надання не влаштовуватиме, й обрати іншу керуючу компанію чи все ж таки створити ОСББ. Тому можна не поспішати. Протягом року мешканці будинку зможуть ­побачити, наскільки сумлінно управитель ­виконує свої обов’язки, як проблеми життє­діяльності будинку вирішує ця довірена особа чи компанія, а вже потім визначитися, як і з ким рухатися далі.

У багатьох містах, де проводилися конкурси на призначення управителів багато­квартирними будинками, була неабияка конкуренція між організаціями, які надають житлово-комунальні послуги. Чи у фастівчан буде вибір?

Поки що однозначно сказати не можу, все залежить від того, чи подадуть заявки на наш конкурс компанії з інших міст. Знаю, що, приміром, у Васильків заходили приватні фірми з Обухова і навіть вигравали конкурс. Саме тому ми й розбили наші будинки по лотах, щоб ті компанії, які захочуть прийти на наш ринок, десять разів подумали, чи вигідно це їм.

Якщо ми хочемо уникнути такої конкуренції, це означає, що у Фастові є компанія, здатна надавати необхідні послуги мешканцям усіх будинків. Це той само ЖЕК?

Фастівська житлово-експлуатаційна контора може брати участь у конкурсі, змінивши свій статус шляхом перетворення із комунального підприємства у комерційне. Наскільки я знаю, працівники КП Фастівська ЖЕК пройшли професійну атестацію на відповідність кваліфікаційним вимогам професії управитель і ­отримали відповідні сертифікати. На останній за часом сесії Фастівської міської ради, яка відбулася 1 листопада, було ухвалено рішення про затвердження нової редакції статуту КП “Фастівська ЖЕК”, згідно з якою вони ­можуть надавати послуги з управління багатоквартирним будинком і укладати відповідні договори зі співвласниками. А отже, ЖЕК ­планує брати участь у конкурсі.

Міська влада може впливати на процес визначення із управлінням багатоквар­тирними будинками?

Впливати – ні, але прискорити цей процес ми повинні. Місцева влада виконує лише консультативну й організаційну функції. У нас вже давно розроблено дорожню карту для тих, хто хоче створити об’єднання співвласників багатоквартирних будинків, і ми всіляко сприяємо тому, щоб створювались нові ОСББ, організовувались асоціації таких об’єднань. А стосовно управителів – звісно, ми також зацікавлені у тому, щоб переможцями конкурсу стали такі керуючі компанії чи управителі, які надаватимуть справді якісні послуги.

Чи зможуть органи місцевої влади регулювати тарифи, що їх виставлятиме управитель мешканцям будинків? Адже під час державної активної агітації мешканців багато­квартирних будинків створювати ОСББ говорилося про ризик для тих, хто із цим зволікатиме: мовляв, обрані місцевою владою управителі завищуватимуть ціни на свої послуги.

Відповідно до нового закону “Про ­житлово-комунальні послуги” від 9 листопада 2017 року орган місцевого самоврядування з 10 червня 2018 року не має повноважень встановлення тарифів (у тому числі і за результатами коригування) на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Ціна послуги з ­управління багатоквартирним будинком у разі визначення управителя міськвиконкомом на конкурсних засадах визначається на рівні ціни, запропонованої в конкурсній пропозиції переможцем конкурсу. Компанія, яка зайде на ­конкурс, подає ціну на надання послуг з управління будинком на кожен будинок окремо; ціна, яка виставлялась управителем в заявці на участь у конкурсі, повинна бути вказана в договорі з управителем. Управитель разом із переліком послуг, що їх надає, має зазначити, що плата, приміром на прибирання прибудинкової території становитиме не більше якогось відсотку від прожиткового мінімуму. Тому можна буде вивчити всі пропозиції і визначитися, у кого вони кращі.

Що стосується надання та оплати кому­нальних послуг (централізоване постачання холодної води, централізоване водовідве­дення, централізоване опалення, вивезення побутових відходів) до 1 травня 2019 року залишаються без змін, оскільки підпадають під стару редакцію Закону України “Про житлово-комунальні послуги”. Цінові умови, визначені у договорі з управителем, можуть бути змінені лише за згодою сторін.

А переможці визначатимуться саме за тарифами чи ще й за кількістю послуг, які вони можуть надавати?

На мою думку, враховувати потрібно все. Не менш важливим є різнобічний аналіз діяльності керуючих компаній, які хочуть бути управителями. Саме тому нам потрібно ретельно підійти до вибору керуючої організації, щоб фастівчани не відчули погіршення в обслуговуванні своїх будинків.

Олено Борисівно, особисто Ви на боці ОСББ чи керуючих компаній, які візьмуть на себе управління багатоквартирними ­будинками?

Звісно, краще об’єднання співвласників, але лише в тому випадку, якщо ним керує ефективний господар, який сумлінно виконує всі обов’язки і якому довіряють люди. Він насамперед має бути зацікавленим, щоб мешканцям будинку було добре. Ідеальний варіант – щоб і сам він жив у цьому будинку. На жаль, у Фа­стові мало таких ентузіастів, саме тому у нас створено лише 28 ОСББ. Тому обов’язком міської влади є обрання відповідального господаря для тих співвласників будинків, які не змогли самоорганізуватися, не створили ОСББ і не уклали договір з управителем самостійно.

А можливо, й не захотіли… З часів початку реформи у житлово-комунальному господарстві “Перемога” часто спілкувалася і з прихильниками, і з противниками створення об’єднань співвласників багатоквартирних будинків. Так от, останні свою позицію пояснювали тим, що з набуттям будинком статусу ОСББ він втрачає будь-які шанси на допомогу з боку міської влади і держави. Чи справді це так?

Процес створення ОСББ розпочався у ­нашому місті стрімко, але так само раптово уповільнився. І причина, на мою думку, саме у сподіванні людей на те, що хтось прийде і все зробить за них. Я живу в приватному секторі і знаю, що мені ніхто, окрім мене самої, не замінить вікна чи заасфальтує подвір’я.

Програма з підтримки ОСББ у місті прийнята, але коштів під цю програму у 2018 році не було виділено. Справа в тому, що її втіленню у життя передували виготовлення проектно-кошторисної документації, проходження експертизи та накопичення власних коштів на власному рахунку. І все це – за рахунок ОСББ. До того ж, ця програма повинна була реа­лізовуватися на умовах співфінансування – тридцять відсотків з міського бюджету, а ­решту витрат повинні були взяти на себе співвласники будинку. Оскільки міська влада цих коштів не виділила і самі мешканці ­будинків їх не зібрали, програма у 2018 році так і залишилися на папері. Та є державні програми – такі, як “Теплі кредити”, які вже довели свою ефективність і якими активно користуються ОСББ по всій країні.

Чи варто мешканцям, які не створили об’єднання співвласників, сподіватися на ремонт своїх будинків за міські кошти і в тому випадку, якщо ними керуватиме ­управитель?

Державна політика в житлово-комунальній сфері спрямована на те, щоб кожен мешканець зрозумів, що він є власником не лише своєї квартири, а й співвласником всього будинку. Тож ремонт під’їздів, дахів, ліфтів та інше, незалежно від того, чи створено в будинку ОСББ, чи керує ним управитель, відтепер лягає на їхні плечі. Звісно, все це обходиться недешево, тому раджу мешканцям багатоповерхівок мати резервний фонд і поступово накопичувати необхідні на капітальний ремонт будинку кошти. А ще треба усвідомити, що як раніше вже не буде, тож потрібно думати про майбутнє своєї оселі. Бо воно – виключно у їхніх руках.

Розмову вела Олена ОЛІЙНИК