Актульні новини Фастова і Фастівського району

То вже платити за медпослуги чи ні?

У МОЗі запевняють – ще рано. Платні послуги включатимуться не одразу і не для всіх

Чи чули ви про таке поняття, як універсальне ­покриття в охороні здоров’я? Це, по суті, світовий стандарт надання медичних послуг – гарантований державою безкоштовний “пакет” для всіх без винятку громадян. Саме до такої моделі сьогодні наближа­ється й Україна завдяки впровадженню медреформи, яка ­передбачає новий формат відносин між лікарем та пацієнтом. Трохи менше ніж за рік декларації із сімейними лікарями уклали 22,5 мільйона українців, а це – більше 50-ти відсотків населення (між іншим, в Польщі у перший рік роботи подібної системи декларації уклали лише 10 процентів громадян). Водночас останнім часом почала активно поширюватися інформація про те, що ­“непідписанти” з першого ж дня нового року будуть змушені платити за медичні послуги. Це – вигадки. У тих, хто ще не обрав собі сімейного лікаря, ще є час до червня.

 

Первинна меддопомога безкоштовна, і крапка

Останнім часом, за даними Мі­ністерства охорони здоров’я, деякі медичні заклади поширюють серед пацієнтів неправдиву інформацію – мовляв, для тих, хто не підписав декларацію із сімейним лікарем, його послуги з нового року стануть платними. Спонукаючи у такий спосіб якнайшвидше звернутися до конкретного закладу для підписання декларації. У міністер­стві вважають, що подібні повідомлення є або відвертою маніпуляцією у конкурентній боротьбі за пацієнта, або банальним нерозумінням процесів. У відомстві наголошують: до червня 2019 року включно ті медичні заклади, які уклали договори з Національною службою здоров’я і почали набирати пацієн­тів за новою моделлю фінансування, отримуватимуть виплати також і за тих пацієнтів, які ще не підписали декларації з лікарями, але проживають на території обслуговування медичного закладу. Тобто навіть якщо пацієнт ще не обрав свого лікаря “первинки”, він все одно може звернутися до “свого” медичного закладу і отримати там допомогу безкоштовно. При цьому безоплатною залишатиметься і невідкладна медична допомога.

Проте у відомстві рекомендують пацієнтам не затягувати з підписанням декларації, адже для лікарів встановлено ліміт у 1800 пацієнтів. А отже, місця у найкращих лікарів “розбирають”, як гарячі пиріжки.

Щоправда, є хороша новина: у 2019-му лікарі первинної ланки за наявності ресурсів медзакладу матимуть змогу додатково “набрати” ще кількасот пацієнтів. Але у міністерстві зауважують: це вирішуватиме сам лікар.

 

Вторинна допомога: якщо без направлення, то за гроші

Тепер що стосується вторинної допомоги – обслуговування вузькоспеціалізованими лікарями. Людей турбує питання, чи насправді з 1 січня доведеться платити за кожен візит до кардіолога, ЛОРа, офтальмолога та інших. Ні, не доведеться. Оскільки вимога платити за прийом вузьким спеціалістом “включається” лише з липня і тільки для тих, хто звернувся до лікаря самостійно, без попереднього направлення від сімейного лікаря. Скільки коштуватиме такий візит, поки що невідомо – наразі лише робляться відповідні розрахунки. При цьому для пацієнтів з направленням і надалі зберігається право без­оплатної консультації у вузького спеціаліста.

Додатково у МОЗі повідомляють: з липня цього року почне діяти програма “Безкоштовна діагностика”, до якої зможуть долучитися комунальні та приватні поліклініки й поліклінічні відділення у лікарнях. У програму ввійдуть понад 50 ме­дичних послуг: аналізи, інструментальні до­слідження (рентген, УЗД та інші) і консультації вузькопрофільних спеціалістів. Ці медичні послуги на 100 відсотків фінансуватиме Національна служба здоров’я і їх можна буде безоплатно отримати виключно за направленням сімейного лікаря, терапевта чи педіатра. Пацієнт може сам обрати медзаклад, в якому отримуватиме медичні послуги за цією програмою. Головна умова – заклад має бути учасником програми, про що можна буде дізнатися за наявністю наліпки “Безкоштовна діагностика” на дверях поліклініки.

А поки триває перехідний період, працює ­такий принцип: ті пацієнти, які вже обрали сімейних лікарів, можуть потрапити до вузьких спеці­аліс­тів за направленням, ті ж, хто ще не визначився, мають звернутися до будь-якого дільничного терапевта, який так само перенаправить їх до потрібного фахівця. Хоча на практиці пацієнти далеко не завжди зважають на нові правила, нарікаючи на подвійні черги – спочатку до сімейного лікаря, а потім до вузького спеціаліста. У відомстві ж застерігають: людина без медичної освіти не може самостійно встановити собі ­діагноз і зрозуміти, який саме вузький фахівець потрібен. Це – завдання сімейного лікаря.

Юлія Горбань, “Укрінформ”